fbpx

CASE:

GlassMaker

Uppdraget

Idén till GlassMaker föddes när Linda Isaksson som driver Heta Hyttan såg sina barn spela olika spel på iPaden. I ett av spelen skulle de designa egna fantasifulla glassar och bakelser. När Linda såg hur de gick tillväga i spelet insåg hon att detta går att översätta till arbetet som glasblåsare. Det händer titt som tätt att kunder hör av sig och vill beställa unika och specialdesignade glas som skall ges bort som exempelvis bröllopsgåva eller födelsedagspresent. Processen för detta har tidigare sett ut så att Linda lyssnar på kundens önskemål, skissar upp något på papper och översätter skissen till färdig produkt. En både tidskrävande och omständigt process som nu förenklas betydligt genom GlassMaker.

Lösningen

Detta är en tekniskt avancerad och innovativ idé som vi inte är vana att se i den traditionella och småskaliga hantverksbranschen. På sikt är tanken att sälja denna produkt vidare till andra företag inom glasindustrin som ser nyttan med en kreativ, digital process som involverar kunden på ett nyskapande vis. Lösningen är byggd i Unity som sedan integrerats med Shopify.

Teamet

GlassMaker har tagits fram av dataspelsutvecklaren och programmeraren Magnus Esko från företaget Digital Awakening i samarbete med Framtidsbyrån. Linn Kårelind på Framtidsbyrån har gjort designen. Utvecklingen av GlassMaker har möjliggjorts via finansiering från Region Norrbottens konsultcheck.

Färdiga glas efter design i GlassMaker.

Genom GlassMaker blir kunden mer delaktig samtidigt som det är lekfullt, kreativt och användarvänligt. Det bästa är att jag får ut en industrimässig ritning som professionaliserar hela processen vilket leder till att det går snabbare och blir smidigare för alla inblandade

Linda Isaksson – Heta Hyttans glasbruk i Piteå